About

Sunday 26 August 2012

Blog post test 2


Assalamualaikum... Salam manis buat teman-teman semua. Apa khabar hari ini. semoga dengan hari lebaran yang bakal menjelang beberapa hari saja lagi, diharap semuanya dalam keadaan yang sihat-sihat selalu. Bila cerita bab hari Raya ni, mesti banyak kisah yang tersirat dan tersurat dalam hidup kita yang mengimbau kembali di ingatan, terutama segala kenangan yang memilukan hati. Begitu juga dengan CT, terasa sedih menusuk hati bila terkenang diri yang terpaksa menyambut hari lebaran tanpa kehadiran kedua orang tua. Masuk raya tahun ni, dah hampir 5 tahun CT kehilangan arwah MAK dan dah 3 tahun arwah bapak pergi, tu yang sedih aje rasanya. Doa CT semoga kedua ibubapa CT sentiasa aman disana dan sentiasa dicucuri rahmat olehNYA setiap masa.. Aminnn.


Hari ini, CT kongsikan resepi biskut yang CT namakan Biskut Vanila Rintik Coklat. Sebenarnya resipi asalnya hanya biskut biasa yang plain aje, tak berseri kalau tengok. Biasa lah resepi biskut minah saleh, tak ada deko-deko sangat, memang tak berserilah kalau nak dihidangkan untuk hari raya hehehe. Jadi CT cari idea bagaimana nak serikan dia, apalagi terus selongkar gerobok barang-barang masakan nak cari coklat masakan untuk mendeko biskut ni. Akhirnya terjawablah apa yang nak CT buat pada biskut ni hehehe. Okeylah kan dari biskut ni dok plain tak berbaju, CT serikan dia dengan coklat masakan dan ditabur manik gula diatasnya hehehe.


Resepi ni CT ambil dari blog sorang minah saleh. Harap minah saleh tu halalkan lah ye. Walaupun dia mungkin tak masuk blog CT dan kalau masuk pun mungkin tak paham sepatah haram apa yg CT tulis kat sini, tapi CT dah tinggalkan jejak CT kat kotak komen dia bagitau yang CT copy paste resipi dia. Yang penting kita mesti sentiasa jujur pada diri sendiri bila kita ambil dan cuba sesuatu resepi tu sebab apa yang kita ambil tu, kita nak kongsikan pula kepada orang lain ya tak.


Bercerita bab biskut hari raya ni, zaman CT anak dara dululah kann... memang malas nak menolong buat kuih dan biskut raya. Bila arwah mak dengan kakak mintak CT tolong, pasti CT cari peluang nak elakkan diri hehehe. Alasan yang biasa CT beri adalah nak pergi solat terawih, padahal nak lari dari kena jaga biskut dalam oven hitam yang kena tenggek atas dapur minyak tanah atau gas yang dilapik dengan pasir di bawahnya tu hehehe. Guna oven antik tu, dahlah lambat masak, panas pulak tu kan. Lagi satu, selalu biskut terhangus sebab susah nak kawal api dia. Masih ada lagi tersimpan oven hitam tu di kampung. Nostalgia sungguh oven hitam tu dan sampai sekarang masih tersimpan dengan baik.


Okeylah CT berhenti sampai di sini dulu ye. Maklumlah masih banyak kerja yang perlu diselesaikan tambahan pula CT kena buat kerja-kerja tu sorang-sorang. Anak dara CT, esok baru dia balik bercuti jadi tak bolehlah CT nak tunggu untuk dia menolong. Jadi terpaksalah kerah yang bujang-bujang 3 orang tu untuk menolong CT mengemas mana-mana yang patut dan lain-lainnya. Tahun ni kami beraya sederhana saja, menyambut Syawal dengan seadanya. Alhamdulillah, kelengkapan dan pakaian anak-anak dah disiapkan awal-awal semuanya. Yang penting, kita mesti memberi keutamaan kepada yang perlu dan berbelanja mengikut kemampuan sendiri, betul tak.

Sampai jumpa lagi esok, salam manisss dari CT. Daaa....


Biskut Vanila Rintik Coklat
Resepi olahan Che CT

Bahan-bahan :
180 gm mentega sejuk - didadu
200 gm gula aising
350 gm tepung gandum
1 biji telur gred A
2 sudu teh esen vanila

Hiasan :
100 gm coklat masakan - cairkan cara double boiler
Manik berwarna

Cara-cara :
1. Masukkan semua bahan dalam food prosesser blend sebati atau masukkan dalam mixer dan pukul sebati.
2. Ambil adunan dan uli hingga jadi doh yang lembut dan masukan dalam plastik bersih dan simpan dalam peti sejuk selama 30 minit.
3. Keluarkan doh dan canai serta terap dengan acuan yang digemari. Susun atas dulang yang dilapis 2 keping kertas minyak dan digris sedikit mentega.
4. Bakar pada suhu 180C selama 15 minti hingga perang keemasan. Sejukan atas rak dawai sepenuhnya.
5. Bila dah sejuk paipkan coklat masakan dan taburkan manik berwarna atasnya. Tunggu coklat mengeras baru disimpan dalam bekas kedap udara.


3 comments: